lördag 28 april 2012

Elva frågor

Jag har fått en utmaning av Boktjuven! Här kommer mina svar.

1. Viken är din favoritteveserie?
Jag ser hemskt lite på teve. Men Game of Thrones följer vi och gillar någorlunda hemma hos oss, även om jag tycker att det är lite fånigt och fläskigt med alla nakna bröst och våldsamma scener. Twin Peaks är en favorit bland klassikerna. 

2. Vilken bok retar du dig mest på slutet?
Jag läste Eldvittnet av Lars Kepler på semestern, i brist på annat. (Hade läst ut alla böcker jag hade med mig och fick börja låna böcker av medresenärer.) Förutom alla adverb som jag höll på att störa ihjäl mig på var slutet extremt fånigt. 

3. Vilken bok önskar du mest att det var du som hade skrivit?
Åh, herregud vilken bra fråga. Kanske Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf. 

4. Vad är din dröminriktning på bokmässan? (Får, men behöver inte vara länder. Du är boss.)
Barn- och ungdomsböcker såklart. (Det har redan varit, 1998 tydligen, men det kan gott vara dags igen.)

5. Vilken var din favoritbok när du var liten?
En av mina allra första favoritböcker var bilderboken Hur gick det sen av Tove Jansson.

6. Vilken fiktiv karaktär påminner mest om dig?
Både Lillemor och Babba i Kerstin Ekmans Grand final i skojarbranschen.
7. Vilket är det konstigaste klädesplagg du har i din garderob?
Jag kommer inte på ett enda konstigt klädesplagg. Men det finaste jag äger är en sockersöt gul sidenblåsa, vintage från 60-talet. 

8. Hur många böcker av kiosklitteratur-typ har du läst?
Kiosklitteratur, är det typ Harlequin eller tantsnusk då, eller? För den typen av böcker läser jag faktiskt aldrig. Men jag gjorde det kanske som tonåring. 

9. Vad väljer du av 1) En djup, men svårförståelig bok 2) En lättläst bok med uppenbar handling.
Ingen. Jag vill ha en lättläst och underhållande bok med djup! 

10. Vem av följande bilderbokskaraktärer skulle du helst vilja ha som ditt barn: Alfons, Max, Lilla Anna eller Ellen?
Då väljer jag Alfons, för jag tycker att han är en fin, fantasifull och lite fundersam kille som påminner lite om min äldsta son. Och så väljer jag Vilda bebin, även om han inte var med bland alternativen, för han är charmig och vild och lite lik min yngsta son.

11.Vilken bok ångrar du (mest) att du läste?
Alltså det är väl någon deckare då, som helt bygger på "whodunnit", och man vill veta vem det är och läser och läser. Men sedan när man väl kommit till slutet så är upplösningen jättefånig och krystad och bara en besvikelse. 

Ja, egentligen skulle man hitta på egna frågor och skicka vidare ... Men jag tror jag väljer att bara svara, hoppas att man fick göra så!

4 kommentarer: